Wat te doen bij nekklachten? Onze tips!

Nekklachten zijn veel voorkomende klachten waarmee mensen aankloppen bij de fysiotherapeut. De nekregio bestaat uit de cervicale wervelkolom, spieren, gewrichtsbanden, pezen, zenuwen en bloedvaten. Bij nekklachten zien we vaak de volgende symptomen; stijve nek, slapeloosheid, spierspannings-hoofdpijn, pijnklachten in nek of schouders, uitstraling in arm en/of vingers.

Nekklachten kunnen verschillende oorzaken hebben zoals een verkeerde houding, stress, langdurig slapen in een ongunstige positie of het kan veroorzaakt worden door meer ernstige problemen zoals artritis, degeneratieve discopathie, een nekhernia etc.

Houding
Nekklachten en houding zijn van levensbelang omdat je als fysiotherapeut daar niet tegenop kunt oefenen en/of kunt losmaken. Iedereen heeft een bepaalde voorkeurshouding die soms minder gunstig is voor de aanhoudende nekklachten. Met name bij een zittende houding is het van belang dat we op onze nekstand letten om op deze wijze de klachten te reduceren.

Een aantal tips voor een goede zithouding/werkhouding:

  • Zorg dat de lage rug optimaal gesteund wordt
  • Houd de armen ontspannen in 90 graden
  • Zorg dat uw laptop/beeldscherm met de bovenrand op wenkbrauw hoogte staat afgesteld
  • Zorg dat u rechtop zich en niet in de rug buigt, op deze wijze wordt de druk onder alle wervels gelijk verdeeld

Zithouding

Deze zithouding is goed, en geschikt voor zittend werk

Deze zithouding is goed, en geschikt voor zittend werk


Slaaphouding
Nekklachten kunnen ook veroorzaakt worden door een verkeerde slaaphouding. Hierdoor staat de cervicale wervelkolom langdurig in een ongunstige houding waardoor er spieren verkrampen en u bijvoorbeeld wakker wordt met nekklachten zoals bijvoorbeeld een stijve nek.

Een aantal tips voor een optimale slaaphouding:

  • Zorg dat je kussen de juiste hoogte heeft; de nek moet volledig ondersteund worden.
  • Een te laag of een te hoog kussen kunnen ervoor zorgen dat de spieren onnodig veel spierspanning maken en er nekklachten ontstaan.
  • Zorg dat de bovenliggende arm niet naar voren valt maar op je zij rust, op deze manier voorkom je dat de schouders naar elkaar toe gaan. In deze houding zijn de nekspieren het meest ontspannen
  • Plaats een kussen tussen je armen. Op deze manier zorg je ervoor dat de schouders niet naar elkaar toe gaan en de nekspieren volledig ontspannen zijn.
Dit is de juiste slaaphouding, waarmee je nekklachten voorkomt.

Dit is de juiste slaaphouding, waarmee je nekklachten voorkomt.

Cindy en Monique de Klerk zijn oprichters van Fysiotherapie de Klerk in Utrecht. Beiden zijn zowel fysiotherapeut als oefentherapeut Cesar. Beiden zijn ook zeer sportief en hebben veel affiniteit en ervaring met het begeleiden van (top)sporters.

Via het blog Fysiotherapieblog.nl houden zij je op de hoogte van alles op gebied van fysiotherapie, oefentherapie Cesar, manuele therapie en sportfysiotherapie.

Facebook 



Tags:

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

Nog geen reacties.

Laat een reactie achter