Spierpijn

Spierpijn.

Iedereen heeft het wel eens ervaren: spierpijn.
In dit blog de uitleg wat spierpijn is, maar belangrijker nog, hoe ga je het beste met deze pijn om?

Soms als je opnieuw bent begonnen met een trainingsschema of een intensieve eenmalige sportdag hebt gehad van het werk, kan je bij het ’s morgens vroeg opstaan stramme spieren voelen. Dit kan je tot meerdere dagen na deze arbeid nog voelen. Sporten en bewegen hoort toch gezond te zijn? Echter kan dit geen kwaad!

Wat is spierpijn en hoe ontstaat dit?
Spierpijn is pijn in de spieren na overmatig gebruik van een pittige training of belasting dezelfde dag of de dag ervoor. Dit kan in meerdere spieren tegelijkertijd gevoeld worden. Eigenlijk is het een prestatielevering waar de spieren niet gewend aan waren. De spier kan hard aanvoelen en is drukgevoelig bij het eroverheen strijken of belasten.
Als het ware ontstaan in de spieren kleine haarscheurtjes. Door de stevige belasting ontstaat melkzuurvorming omdat de zuurstofvoorziening tekort schiet voor de prestatie. Dit geeft een vaatverwijding zodat er vocht tussen de cellen uittreedt. Dit vocht belemmert de bloedstroom in de spier waardoor langdurige zuurstofgebrek (ischemie) blijft bestaan.
Zuurstofgebrek en vocht prikkelen de zenuwuiteinden met als gevolg dat de spier met reflexen wordt aangespannen en spierpijn wordt ervaren.
Opvallend is vooral dat er wel spierpijn wordt gevoeld waarbij excentrisch is getraind (de spier spant aan terwijl hij wordt uitgerekt) dan bij concentrisch. Een voorbeeld is berg op wandelen geeft geen spierpijn, maar berg af wel.

Spierpijn is vaak de 2e en 3e dag het hevigst, maar verdwijnt in de loop van de week weer.
Net als bij de zogenoemde ontstekingsfase/acute fase (0-5 dagen) na een blessure, waarbij je bijvoorbeeld een zwelling krijgt, bestaat deze fase ook bij spierpijn.
Zolang is er ook spiercelreparatie aanwezig in de spieren. Bij goedgetrainden zal dit korter zijn: 2-3 dagen.
Soms kan spierpijn ook een teken zijn van infecties (waaronder griep) en aandoeningen die invloed hebben op het bindweefsel in het hele lichaam. Houd dan onder andere je lichaamstemperatuur in de gaten.

Wat kan de spierpijn verlichten?
Eerst is het goed even kort te achterhalen wat je de vorige dag hebt gedaan of welke oefening de spierpijn heeft kunnen geven.

Vaak geeft koelen met een zak met ijs vermindering van klachten op de eerste dag. Daarna kan warmte juist pijnverlichtend werken. Beweging van de spieren geeft al minder pijn, bijvoorbeeld een wandeling. Ook kan een massagebehandeling van de fysiotherapeut helpen, maar veel drinken is net zo belangrijk. De afvalstoffen worden dan afgevoerd. Tip: zorg dat je altijd naar het hart toe strijkt! Het hart voert vanaf het centrale punt de afvalstoffen af, naar waar het afgebroken wordt. Bij hele erge spierpijn kan je een paracetamol of ibuprofen innemen.
Zorg verder voor voldoende slaap, zodat je lichaam optimaal kan herstellen.
Algemeen bekend is dat bij stress het hormoon cortisol wordt aangemaakt, wat het herstel juist kan vertragen.

Zorg voor een goede warming-up (minstens 15 minuten) voor je training als je dit vergeten was en een cooling-down waarbij je al een groot deel van de zojuist gemaakte afvalstoffen afvoert.
Probeer een nieuw schema langzaam op te bouwen waardoor spiervezels zich langzaam kunnen aanpassen. Door training worden de spiervezels en collageen sterker.

Wat je beter niet kan doen
Even geen rekoefeningen omdat er kans is dat je de haarscheurtjes juist kan vergroten!
Ga niet meteen de dag erna weer verder aan het trainingsschema, te korte rust met weer dezelfde extra belasting geeft weer extra spierpijn en zal alleen maar overbelasting geven. De extra dag rust zal voor een supercompensatie zorgen, waardoor je de volgende keer minder spierpijn zal hebben omdat de spieren hieraan gewend zijn en een geheugen opbouwen.

 

Cindy en Monique de Klerk

Cindy en Monique de Klerk zijn oprichters van Fysiotherapie de Klerk in Utrecht. Beiden zijn zowel fysiotherapeut als oefentherapeut Cesar. Beiden zijn ook zeer sportief en hebben veel affiniteit en ervaring met het begeleiden van (top)sporters.

Via het blog Fysiotherapieblog.nl houden zij je op de hoogte van alles op gebied van fysiotherapie, oefentherapie Cesar, manuele therapie en sportfysiotherapie.

Facebook YouTube 



Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

Nog geen reacties.

Laat een reactie achter