Wat is Core Stability, en oefeningen voor een betere Core Stability!

Core Stability!!
Core Stability is momenteel een veel besproken onderwerp. In deze blogpost zal besproken worden wat Core Stability nu precies inhoudt en er zal een voorbeeld filmpje van een Core Stability oefening worden toegevoegd.

De geschiedenis van Core Stability training
De laatste tien jaar is de betekenis van Core stability training veel veranderd. In de jaren ’70 en ’80 was Core Stability ook wel te vergelijken met oefeningen die gedaan werden bij yoga of Pilates. Tegenwoordig is het veel meer dan die oefeningen. Het is veel breder geworden. Wanneer meer mensen iets over Core Stabilty te weten kwamen was het al 1990. Er werd toen voorspeld dat het een echte trend zou worden. Het is in eerste instantie echter veel gebruikt bij revalidatie. Het kwam dus eigenlijk via de fysiotherapie pas rond 2000 binnen bij de reguliere sporten (Bron: Wikipedia).

Het begrip Core Stability
Om Core Stability te kunnen gebruiken tijdens revalidatie of sport moet eerst duidelijk zijn wat het begrip Core Stability precies inhoudt. ‘Core’ betekend romp. En dus is Core Stability niet meer dan de stabiliteit van de romp. De stabiliteit van de romp wordt gehandhaafd door verschillende groepen spieren die zorgen voor een goede energie transfer, van de grote delen van het lichaam naar de kleine delen van het lichaam. De romp is bij allerlei soorten bewegingen betrokken en zorgt voor stabiliteit en krachtgeneratie.

In een andere benaming wordt ‘Core’ ook wel het ‘Powerhouse’ genoemd. De term ‘Powerhouse’ is veelgebruikte kreet bij de pilates en body balance lessen in de sportschool en ook hiermee wordt dus de rompstabiliteit bedoelt.

Core Stability training
Core stability training is dus de afgelopen jaren een populair en veel gebruikt begrip binnen de fysiotherapie en in de sportwereld. De evidentie voor het ontstaan van blessures door een slechte Core stability is aangetoond in verschillende onderzoeken. Het effect van Core stability training zorgt ervoor dat de romp (waaronder het bekken) stabiel blijft waardoor er minder kracht op de onderste extremiteit komt. Een zeer recent casereport van Raaijmakers et al komt met een interessante bevinding. Zij zien Core stability training als mogelijke therapie voor MTSS (Shin Splints). In deze casus wordt bij een 52-jarige hardloper met MTSS vastgesteld dat het uithoudingsvermogen van de corespieren zwak is ten opzichte van andere ongetrainde individuen. Na een interventie van 8 weken is de Core stability sterk verbeterd en zijn de klachten aanzienlijk verminderd. Het identificeren en corrigeren van de zwakte van de corespieren is van belang omdat deze een significante toename van het risico op blessures hebben. Verder leidt Core stability training tot een aantal belangrijke neurale aanpassingen, namelijk: snellere activatie van het zenuwstelsel, vergroten van de efficiëntie van neurale recruteringspatronen, verbetering van de synchronisatie van motorunits, en afname van de remming van de neurale reflexen.

Core Stability training kan gedaan worden op veel verschillende manieren. Het is belangrijk om te beginnen bij relatief makkelijke oefeningen en deze op te bouwen naar oefeningen met een hogere moeilijkheidsgraad in combinatie met een instabiele ondergrond waar de oefening op uitgevoerd moet worden.

Wat altijd belangrijk is om te onthouden is dat de uitvoering van de oefeningen belangrijker is dan de zwaarte. Een zeer zware oefening verkeerd uitvoeren heeft niet het gewenste resultaat en daardoor krijg je dus ook geen goed Core Stability!

De twee toegevoegde filmpjes zijn oefeningen die geschikt zijn voor beginners. Voor de gevorderde sporters en revalidanten volgen later in het jaar andere oefeningen.

Veel succes!

Referenties
1.  Leetun DT, Ireland ML, Willson JD, Ballantyne BT, Davis IM. Core stability measures as risk factors for lower extremity injury in athletes. Appl Physiol Nutr Metab. 2010 Feb;35(1):91-108.
2. Zazulak B.T., Hewett T.E., Reeves N.P., Goldberg B., Cholewicki J., Deficits in Neuromuscular Control of the trunk predict knee injury Risk, in American Journal of Sports Medicine, 2007,35
3.Zazulak B.T., Hewett T.E., Reeves N.P., Goldberg B., Cholewicki J. The Effects of Core Proprioception on Knee Injury, in American Journal of Sports Medicine. 2007,35.
4. Willardson J.M. (2007) Core stability training: applications to sports conditioning programs. J. Strength Cond Res; 21: 979-985
5. Jansen J. Core Stability. Sportgericht 2007, nr 3.
6. Raaijmakers B, Honselaar B, Rehorst J. Core-stability training als therapie voor het mediaal tibiaal stress syndroom (‘shin splints’). Sportgericht 2010; 64(5); 31-37
7. Kibler WB, Press J, Sciascia A.The Role of Core Stability in Athletic Function.
8. Leetun DT, Ireland ML, Willson JD, Ballantyne BT, Davis IM. Core stability measures as risk factors for lower extremity injury in athletes. Med Sci Sports Exerc 2004 Jun; 36(6): 926-34
9. Hibbs AE, Thompson KG,  French D, Wrigley A, Spears L. Core Stability and Core Strength. Optimizing Performance by Improving 2008.
10. Kathryn E, Christina A, Scott C. White LA. Gilchrist E. Effect of localized muscle fatigue on vertical ground reaction forces and ankle joint motion during running. Department of Physical Therapy, Exercise and Nutrition Sciences, State University of New York ,USA
11. Okada T, Huxel KC, Nesser TW. Relationship between core stability, functional movement, and performance exercise physiology laboratory, Athletic Training Department, Indiana State University, Terre Haute, Indiana
12.  Behm DG, Drinkwater EJ, Willardson JM, Cowley PM. The use of instability to train the core musculature.
School of Human Kinetics and Recreation, Memorial University of Newfoundland, St. John’s, NL A1C 5S7, Canada.
13. Willson JD, Dougherty CP, Ireland ML, Davis IM. Core stability and its relationship to lower extremity function and injury.
14. Willardson JM. Core stability training: applications to sports conditioning programs. Journal of Strength and Conditioning Research, 2007, 21(3), 979–985

Cindy en Monique de Klerk

Cindy en Monique de Klerk zijn oprichters van Fysiotherapie de Klerk in Utrecht. Beiden zijn zowel fysiotherapeut als oefentherapeut Cesar. Beiden zijn ook zeer sportief en hebben veel affiniteit en ervaring met het begeleiden van (top)sporters.

Via het blog Fysiotherapieblog.nl houden zij je op de hoogte van alles op gebied van fysiotherapie, oefentherapie Cesar, manuele therapie en sportfysiotherapie.

Facebook YouTube 



Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

Nog geen reacties.

Laat een reactie achter