Advies hardloopschoenen

Doe je aan hardlopen? Denk je dan ook wel eens na over de juiste hardloopkleding of het op tijd vervangen van hardloopschoenen?

Hardloopschoenen
Een hardloopschoen is een goede schoen als deze voldoende steun en demping geeft. Je hebt verschillende type schoenen: neutraal (normaal looppatroon) en schoenen die extra steun geven bij een iets afwijkend looppatroon: overpronerend en supinerend.
Daarbij zijn er factoren als gewicht, mate van getraindheid en je looppatroon belangrijk bij het bepalen van de juiste hardloopschoen.
Een hardloopschoen kan je het beste laten aanmeten door iemand die in een hardloopwinkel staat zoals Run2day of Runnersworld omdat de verkopers vaak ook zelf atleet zijn. Vaak wordt gebruik gemaakt van een filmpje om het looppatroon te analyseren.
Als je wil weten wat voor schoen bij je past kan je de advieswijzer op Run2day.nl doen.
Tip: houd de zool van de hardloopschoen goed in de gaten, als je vaak langere afstanden en op asfalt loopt, is een snellere wisseling van nieuwe schoenen belangrijk! De gewone schoen gaat zo’n 1500 kilometer mee.

Neutraal

Als de zolen van de hardloopschoenen slijtage vertonen in een S-vormig patroon, van de buitenkant (lateraal) van de hiel naar de grote teen zal je een neutraal looppatroon hebben.

Overpronatie
Tijdens het afwikkelen van de voet kantelt de voet naar binnen. Soms geeft dit geen klachten, maar de kans op blessures is wel hoger, zeker met een verkeerde hardloopschoen.
Bij een overpronatie kan dit als gevolg ook klachten geven aan de knie en heup. De schoenen van een overpronator zullen extra slijtage vertonen aan de binnenkant van de hiel en onder de bal van de voet en vooral de grote teen. Er zijn hardloopschoenen die extra steun geven aan de binnenkant, maar vaak kan een ondersteunende zool, gemaakt door een podoloog, ook vaak blessures verminderen of tegengaan.

Supinatie
Bij een supinator zie je vooral slijtage aan de buitenkant van de schoenen. Blessures die hierbij voor kunnen komen zijn overbelastingsblessures, zoals stressfracturen (pijn in de voet).

Kleding
Zorg voor luchtige kleding. Beter meerdere lagen, zodat je af en toe 1 laag uit kan trekken en na je training weer aan kan trekken.
Natte kleding kan zorgen voor schuurplekken op de huid, dit kan je de volgende keer insmeren met vaseline. Na de training is het goed om even een droog shirt aan te trekken om niet teveel af te koelen. In de zomerperiode is het een tip om voor of na de warmte te lopen en draag zo nodig een pet want het meeste vocht gaat via het hoofd verloren.

Bij koude temperaturen is het beste om meerdere lagen dragen, zoals speciale thermische kleding of ondergoed die het zweet goed afvoert. De huid blijft droog en bevriest niet op de huid. Daaroverheen kan je een warmte- isolerende laag dragen als een thermisch shirt en/of een fleecetrui. Als laatste laag kan je een jasje dragen of andere laag tegen de wind of regen.
Een groot gedeelte van het vocht en warmte verlies je via je hoofd, dus zorg voor een muts of oorwarmer. En vergeet geen handschoenen!

 

Cindy en Monique de Klerk

Cindy en Monique de Klerk zijn oprichters van Fysiotherapie de Klerk in Utrecht. Beiden zijn zowel fysiotherapeut als oefentherapeut Cesar. Beiden zijn ook zeer sportief en hebben veel affiniteit en ervaring met het begeleiden van (top)sporters.

Via het blog Fysiotherapieblog.nl houden zij je op de hoogte van alles op gebied van fysiotherapie, oefentherapie Cesar, manuele therapie en sportfysiotherapie.

Facebook YouTube 



Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

Nog geen reacties.

Laat een reactie achter